به گزارش "ورزش سه"، مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه با برگزاری دیدار پرو برابر نیوزلند به پایان رسید تا تکلیف 32 تیم حاضر در جام جهانی مشخص شود. مسابقات مقدماتی این جام جهانی مانند دیگر دوره ها با ثبت آمارهای مختلفی همراه بود که به بررسی برخی از آنها می پردازیم:

871 دیدار در مرحله مقدماتی
این مسابقات از تاریخ  12 مارس 2015 در قاره آسیا آغاز شد و بعد از برگزاری 871 دیدار در تاریخ 15 نوامبر در کشور پرو و برگزاری دیدار میان دو تیم نیوزلند و پرو به پایان رسید تا تکلیف 31 تیم صعود کننده به جام جهانی مشخص شود.

ادامه روند شکست ناپذیری اسپانیا
تیم ملی اسپانیا در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 نیز شکست نخورد تا روند شکست ناپذیری این تیم در این مسابقات به عدد 63 برسد. اسپانیایی ها می توانند این رکورد منحصر به فرد را در مسیر مقدماتی جام جهانی 2022 قطر ارتقا دهند. بعد از تیم ملی اسپانیا، نیجریه با 36 بازی بدون شکست در رده دوم قرار دارد.

طولانی ترین غیبت برای پرو
پرو با شکست نیوزلند موفق شد به روند غیبت خود در جام جهانی پایان دهد. پرو آخرین بار 36 سال قبل موفق به حضور در جام جهانی شده بود و حالا این شانس را دارد تا در روسیه مجددا طعم حضور در این مسابقات را تجربه کند. آخرین حضور پرو به جام جهانی 1982 اسپانیا باز می گردد. مصر با 28 سال غیبت در جام جهانی و مراکش با 20 سال غیبت در رده های بعدی قرار دارند.

20 تیم در جام جهانی 2014 حضور داشتند
از میان 32 تیم حاضر در مسابقات جام جهانی 2018، تنها 20 تیم در جام جهانی برزیل حضور داشتند و موفق به تکرار حضور خود شدند. در میان تیم های آفریقایی حاضر در جام جهانی، نیجریه تنها تیمی است که در مسابقات برزیل نیز حضور داشت و دیگر تیم های این قاره تغییر کرده اند تا بیشترین تغییر متعلق به این قاره باشد.

هفت قهرمان حضور دارند
در میان تیم هایی که موفق به کسب جواز حضور در مسابقات جام جهانی شدند، 7 تیم سابقه قهرمانی دارند. برزیل، آلمان، آرژانتین، اسپانیا، انگلستان، فرانسه و اروگوئه تیم هایی هستند که پیش از این موفق به کسب عنوان قهرمانی در این مسابقات شدند. ایتالیا تنها تیمی است که موفق به کسب عنوان قهرمانی شده اما در این مسابقات حضور ندارد.

4 کشور جدید در مسابقات مقدماتی
مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 با حضور 4 تیم جدید انجام شد. کشور های سودان جنوبی، کوزوو، بوتان و جبل الطارق برای اولین مرتبه در مسابقات مقدماتی جام جهانی شرکت کردند و البته هیچ کدام موفق به حضور در جام جهانی نشدند.

2457 گل برای رسیدن به روسیه
* در جریان برگزاری مسابقات مقدماتی جام جهانی، 2457 گل در 871 دیدار از خط دروازه ها عبور کرد. کیتو بازیکن تیمور غربی در دیدار با مغولستان اولین گلزن مسابقات مقدماتی جام جهانی بود و کریستین راموس نیز با پیراهن پرو آخرین گل را به ثمر رساند.
* روبرت لواندوفسکی ستاره بایرن مونیخ و تیم ملی لهستان در کنار احمد خلیل از امارات و محمد السهلاوی بازیکن تیم ملی عربستان با 16 گل عنوان بهترین گلزنان این مسابقات را کسب کردند.
* در جریان مسابقات مقدماتی جام جهانی، دو بازیکن موفق به ثبت 5 گل زده در یک بازی شدند. محمد السهلاوی در دیدار با تیمور غربی و کارلوس رویز بازیکن تیم ملی گواتمالا در دیدار با سنت وینسنت این آمار را خلق کردند.

گلزنان جوان و مسن
احمد سروری بازیکن یمنی با 17 سال و 95 روز جوان ترین گلزن این مسابقات بود و پابلو اسکوبار بازیکن تیم ملی بولیوی با 38 سال 91 روز مسن ترین گلزن این مسابقات لقب گرفت.

جوان ترین و مسن ترین بازیکنان
آنتونی لیکوئلیکی بازیکن تیم ملی تونگا با ثبت 15 سال 257 روز جوان ترین بازیکنی است که در این مسابقات به میدان رفته است. ددی آریستاید بازیکن جزیره تورک و کایکوس نیز با 44 سال و 293 روز مسن ترین بازیکنی بود در این مسابقات به میدان رفت تا رکورد دار حضور در این مسابقات باشد.